MODA NA COACHING

Przeglądaj:
  • wszystkie
  • |
  • tylko bieżący miesiąc
  • opublikowano: 2013-05-29

  • "Niektórzy ludzie żyją w świecie marzeń.
    Inni – patrzą na rzeczywistość.
    Są też tacy, którzy zamieniają jedno w drugie."

    Douglas Everett


    Dlaczego tylko niektórzy coachowie osiągają sukces
    w tym zawodzie i czerpią z niego pełną satysfakcję?


    Moda na coaching zaczęła się w momencie, kiedy biznes odkrył jego niezwykłą skuteczność w rozwoju kompetencji menedżerskich i przywódczych. Od tamtej pory szkolenia z coachingu oraz indywidualne procesy typu Business Coaching i Executive Coaching stały się niezwykle popularne. „Moda” kojarzy się często z czymś nowym i atrakcyjnym, ale często i przejściowym. Coaching udowodnił jednak siłę swojego działania i z roku na rok staje się coraz częściej i chętniej wybieranym narzędziem rozwojowym przez największe organizacje i najsprawniejszych liderów. Coraz częściej staje się alternatywą dla klasycznych szkoleń i metod rozwoju kompetencji biznesowych. Uznając wszystkie zalety płynące z coachingu, coraz więcej organizacji wprowadza tzw. „kulturę coachingową” oraz szkoli swoich menedżerów w rozwijaniu umiejętności coachingowych lub zatrudnia specjalnie przygotowane do tego osoby z zewnątrz.

    Zapotrzebowanie na coaching i na specjalistów w tej nowej dziedzinie stale rośnie a to wszystko powoduje, że coraz więcej osób chce rozpocząć pracę w charakterze coacha. Szkoły coachingu, różniące się podejściem lub stosowanymi narzędziami, powstają jak grzyby po deszczu a półki w księgarniach uginają się pod ciężarem książek o tej tematyce. Powstają międzynarodowe organizacje zrzeszające coachów, które mają prawo wydawania międzynarodowych certyfikatów potwierdzających wiedzę, umiejętności i kompetencje swoich coachów. Ponieważ coachingiem interesują się osoby o przeróżnym doświadczeniu i wykształceniu, organizacje te stoją również przed zadaniem stworzenia standardów i kodeksów etyki dla tego nowego zawodu. Bez wątpienia można powiedzieć, że mamy w tej chwili w Polsce i na świecie prawdziwy boom na coaching. Jednak zanim podejmiesz decyzję o rozpoczęciu pracy w charakterze coacha warto zastanowić się, czym coaching jest a czym z całą pewnością nie jest, jakie są pozytywy pracy coacha i z jakimi potencjalnymi barierami można się zderzyć.


    CZYM COACHING JEST DLA SAMEGO COACHA?
    W artykule tym nie będę pisał o idei i filozofii coachingu ani o korzyściach jakich można się spodziewać po zastosowaniu tego niezwykle skutecznego narzędzia rozwoju osobistego. Nie będę również pisał o różnicach pomiędzy coachingiem a innymi metodami rozwoju osobistego. To wszystko znajdziesz w moich kolejnych artykułach. Tutaj chcę zająć się zupełnie innym, bardzo rzadko poruszanym tematem, a mianowicie: Czym coaching może być dla samego coacha? Dlaczego tak wiele osób jest zainteresowanych tym zawodem a tylko nieliczni osiągają w nim sukces?


    Niewątpliwie dla wielu coachów coaching może stać się źródłem wielu satysfakcji i to z bardzo wielu powodów:
    • Po pierwsze, coaching może być źródłem ogromnej satysfakcji wewnętrznej, kiedy zaczynasz dostrzegać jak twoi klienci realizują swoje cele, zdobywają pewność siebie, „odkrywają w sobie olbrzyma”, odnajdują motywację, rozwijają swoje umiejętności i kompetencje, poprawiają ważne dla nich relacje czy odnajdują równowagę i szczęście w życiu. I pomimo tego, że coach jest jakby w tle tych wszystkich pozytywnych zmian, których doświadcza jego klient, to jednak dla klienta staje się on kimś szczególnym i ważnym. Świadomość tego oraz poczucie pomocy klientowi, jest źródłem radości, satysfakcji i spełnienia zawodowego dla wielu coachów. Bardzo często jest to najważniejsza lub jedyna motywacja do wykonywania tego zawodu.
    • Po drugie, coaching daje wielu ludziom to, czego inni nie znajdują w swojej pracy. Poczucie wolności i niezależności. Coaching umożliwia ci wybór miejsca pracy, godzin pracy a nawet tego, z kim będziesz pracować. Podstawowym założeniem coachingu jest to, że to klient wybiera sobie coacha. Ale zasada ta działa również w drugą stronę. Ty również masz możliwość wyboru czy raczej rezygnacji z pracy z danym klientem jeśli czujesz, że z jakiegoś powodu to nie jest „klient dla ciebie”. Nie wszyscy klienci są dla ciebie i to z wielu różnych powodów a w coachingu wzajemny poziom relacji i zaufania (i to z akcentem na słowo „wzajemny”) jest niezwykle istotny. To wszystko powoduje, że coach może być sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Dla wielu coachów świadomość tego może stać się jedną z najważniejszych motywacji do pracy.
    • Po trzecie, co również nie jest bez znaczenia, coaching może nieść za sobą wymierne korzyści finansowe. Co prawda, niewielu jest coachów, którzy utrzymują się tylko i wyłącznie z coachingu, to jednak prowadzenie coachingu dla wyższych poziomem menedżerów lub dla członków zarządów różnych firm czy organizacji wiąże się z bardzo wyskoki stawkami. Z drugiej strony, jeśli uświadomisz sobie, że dzięki coachingowi dana organizacja może zacząć znacznie lepiej funkcjonować a dzięki temu znacznie poprawić swoje wyniki finansowe, to okazuje się, że inwestycja w coaching jest relatywnie niska. Wielu coachów łączy jednak swoją pracę z np. prowadzeniem szkoleń, z doradztwem lub consultingiem lub nadal pracują w swoim zawodzie a coaching traktują jako miły dodatek lub alternatywę.

    Wszystko to razem wzięte powoduje, że wiele osób marzy o byciu coachem. Kończą jeden z wielu kursów coachingu z nadzieją na rozpoczęcie spektakularnej kariery coachingowej. Po otrzymaniu certyfikatu wyrabiają sobie firmowe wizytówki i zaczynają działać. I nagle okazuje się, że rzeczywistość rozmija się z ich oczekiwaniami. Nie oznacza to oczywiście, że nie można osiągnąć sukcesu, i to spektakularnego, w coachingu. Jednak żeby go osiągnąć, warto zdać sobie sprawę z dwóch elementów:
    • Po pierwsze, jest to jedna z tych specyficznych dziedzin, która wymaga ciągłego uczenia się i zdobywania doświadczenia. Powinieneś poznawać nowe techniki i strategie, różne nurty i kierunki coachingowe dla trzech powodów. Pierwszym z nich jest wzbogacanie twoich umiejętności i kompetencji oraz rozwijanie twojej „skrzynki narzędziowej”, tzn. zestawu i asortymentu wiedzy, technik i umiejętności z których będziesz mógł swobodnie i z korzyścią dla klienta korzystać w trakcie procesu coachingowego. Zyskasz dzięki temu większe poczucie pewności siebie oraz większą elastyczność w działaniu. Drugim powodem stałej potrzeby uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń jest twój własny rozwój osobisty. Niedługo sam odkryjesz, że będziesz mógł efektywnie pracować z klientem, jeśli będziesz przynajmniej na takim poziomie rozwoju osobistego jak on. Kiedy klient jest na znacznie wyższym poziomie rozwoju osobistego, wewnętrznego czy emocjonalnego niż jego coach najczęściej nie chce dłużej z nim pracować. Wiele osób zostaje coachami, ponieważ marzy im się praca z prezesami firm. Prezesi firm chcą jednak pracować albo z osobami o bardzo wysokim i bogatym doświadczeniu zawodowym albo o bardzo wysokim i bogatym doświadczeniu w coachingu. Zależy im na tym, żeby ich coach albo wcześniej sam „zjadł zęby” na stanowisku prezesa w dużej firmie albo mógł się pochwalić zakończoną sukcesami pracą z innymi wysoko postawionymi menedżerami. Jeśli więc nie masz ani takiego ani takiego doświadczenia trudno będzie ci na początku trafić do tej grupy zawodowej. To, co możesz zrobić, to uczyć się i rozwijać swój wewnętrzny potencjał oraz uzbroić się w cierpliwość. Trzecim powodem potrzeby ciągłej nauki i rozwoju jest fakt coraz bardziej konkurencyjnego rynku coachingowego. Co miesiąc w Polsce pojawiają się nowo certyfikowani coachowie, coraz częściej zajmują się nim osoby o coraz ciekawszym i bogatszym doświadczeniu życiowym i zawodowym. Aby więc rozwijać swój biznes coachingowy powinieneś również stale się uczyć, by nie pozostawać w tyle.
    • Po drugie, jeśli chcesz osiągnąć sukces w coachingu powinieneś go zaplanować a potem ten plan systematycznie realizować. Zasady osiągania sukcesu zawodowego w coachingu, rozumianego jako możliwość finansowego utrzymywania się z wykonywania tego zawodu, nie różni się niczym od reguł i zasad osiągania sukcesu w każdym innym biznesie. Bycie dla siebie sterem, żeglarzem i okrętem posiada dwa aspekty na które należy zwrócić uwagę. Jednym z nich jest, omówione już wcześniej, poczucie wolności i niezależności. Drugi z nich związany jest z zarządzaniem samym sobą w swoim własnym biznesie oraz zarządzaniem swoją własna firmą coachingową. W związku z tym, nie tylko umiejętności coachingowe będą ci potrzebne. Żeby osiągnąć sukces w biznesie coachingowym potrzebujesz jeszcze kompetencji menedżerskich i marketingowych oraz umiejętności motywowania samego siebie. Ponadto powinieneś nauczyć się również zarządzać pieniędzmi, dlatego że w okresie, kiedy trudniej będzie ci zdobyć klientów lub wyjedziesz na wakacje nie będziesz dostawał „wypłaty”. Zdobycie grupy klientów, którzy pozwolą ci bezpiecznie finansowo funkcjonować i zaspokajać swoje podstawowe potrzeby również może zająć trochę czasu. Z tego też powodu dla wielu osób być może nie najlepszym pomysłem jest od razu rzucanie swojej pracy czy stałego źródła dochodu tylko po to, żeby rozpocząć pracę jako coach. Warto to wszystko wziąć pod uwagę. Następnie powinieneś zastanowić się, do jakiej grupy klientów będzie ci na początku najłatwiej trafić ze względu na swoje doświadczenia zawodowe. Zaplanuj strategię dotarcia do nich. Zastanów się, co takiego mogą zyskać dzięki coachingowi i dlaczego powinni wybrać właśnie ciebie. Przygotuj ofertę merytoryczną i cenową. Bądź systematyczny, cierpliwy i konsekwentny w rozwijaniu i zarządzaniu swoim własnym biznesem oraz stale rozwijaj swoje umiejętności menedżerskie i marketingowe.

    Niewątpliwie coaching może być źródłem wielu radości czy satysfakcji wewnętrznych, zawodowych czy finansowych (szczególnie Business Coaching i Executive Coaching) i niewątpliwie jest to niezwykle atrakcyjny zawód. Żeby jednak osiągnąć w nim sukces powinieneś podejść do niego jak do biznesu, który należy zaplanować, wypromować, zarządzać nim a przede wszystkim rozwijać się w nim i stale uczyć. Wtedy dopiero w pełni doświadczysz zalet płynących z bycia coachem. Również dobre szkolenia z coachingu coraz częściej zwracają uwagę na te elementy. Rozwijają nie tylko kompetencje coachingowe ale również pomagają stworzyć efektywny plan rozwoju własnej firmy coachingowej.


    Artur Raba
    Business Trainer
    Executive Coach
    www.iicd.pl




    Następny  artykuł: 2013-06-07 REDUKCJA ZATRUDNIENIA
    Poprzedni artykuł: 2013-05-19 PSYCHOLOGIA SPRZEDAŻY


    Zaufali nam między innymi:

    Copyright © 2009 - 2014 IICD® - firma szkoleniowa         Design: Madex Projekt - projektowanie         Ważne: polityka prywatności

    Szkoła Coachingu