Jakie wymogi spełnić, żeby nasz warsztat samochodowy stał się wymarzonym biznesem? Prowadzenie warsztatu samochodowego wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale również umiejętności prowadzeniu biznesu. Oczywiście każda sytuacja jest inna i trzeba się dostosowywać do różnych okazji. W ramach jednej branży występuje jednak duża ilość części wspólnych. Prowadzenie warsztatu to w Polsce duża szansa na udaną działalność gospodarczą.
Wynika to z dużej popularności samochodów używanych. Nadal chętnie kupujemy auta, które mają już co najmniej kilka lat, a w takich samochodach czasem dochodzi do awarii. Zresztą często mimo napraw nadal jest to korzystniejsze finansowo niż zakup auta prosto z salonu. To z kolei sprawia, że warsztat samochodowy charakteryzuje się wysokim potencjałem. Jak jednak poradzić sobie w tej branży? Warto skupić uwagę na kilku aspektach.
Jak zawsze mieć wystarczającą ilość klientów?
W jaki sposób przyciągać klientów i zawsze mieć ich wystarczająco? Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu i nie inaczej jest w przypadku warsztatów. Mechanik samochodowy często zapomina o tym aspekcie, a później zastanawia się, czemu jego biznes nie odnosi sukcesu. Czy warto więc wykupić reklamy w telewizji? Oczywiście, że nie. Warsztaty działają na rynku lokalnym. Z tego powodu najważniejsza jest opinia. Po pierwsze opinia u ludzi. Istnieje duża szansa, że jeśli ktoś usłyszy od znajomego, że w okolicy pracuje dobry mechanik, to będzie chciał skorzystać z jego usług. Reklama przekazywana przez klientów do kolejnych osób, to szansa na budowanie własnej marki. Oczywiście wymaga to od nas dobrze wykonanej pracy, ale także połączenia tego z odpowiednim czasem wykonania, stosunkowo dobrą ceną oraz byciem miłym wobec klientów (tak, nie zapominajmy o tym). Oczywiście trzeba szukać proporcji, ponieważ nie zawsze możliwe jest połączenie tego wszystkiego. Po drugie powinniśmy zadbać o opinię w Internecie. Niektórzy, idąc do sklepu po bułkę, sprawdzają jej oceny, a kwestia wyboru mechanika jest znacznie poważniejsza. Dobry warsztat samochodowy to więc również taki, który posiada dobre opinie w Internecie. Oczywiście na to również trzeba sobie zapracować, ale z biznesowego punktu widzenia jest to gra warta świeczki.
Umiejętności jako podstawa prowadzenia warsztatu
Zwykle nie zatrudniamy od razu innych pracowników, chociaż zależy to od przyjętego modelu biznesowego. Wszystko rozpoczyna się od umiejętności. Niezależnie od tego czy naszych, czy naszych pracowników, jeśli praca będzie źle wykonywana, to prawdopodobnie szybko stracimy klientów. Wszystko wymaga optymalizacji (w kwestii poświęconego czasu do zarobku i nie tylko), ale warto ciągle zwiększać swoje umiejętności. To również pozwoli z czasem wykonywać pracę coraz szybciej, a więc zarobić więcej w jednostce czasu. Ponadto tworzy to okazje do tego, żeby poszerzać swoją działalność. Zresztą we wcześniejszym akapicie wytłumaczono, jak ważna jest opinia. Choćby wszystkie pozostałe aspekty były dobrze wykonane, nie będą one dobre, jeśli samochód wyjedzie z warsztatu i zepsuje się na najbliższym zakręcie.
Lokalizacja, która nie będzie utrudniać życia klientów
W przypadku warsztatu samochodowego warto również zadbać o odpowiednią lokalizację. Nikt nie chce dojeżdżać do mechanika z bardzo dużej odległości. To nie tylko większy nakład czasu i pieniędzy, ale również komplikacje, ponieważ to właśnie w warsztacie zostawiamy swoje źródło transportu. Dobra lokalizacja to również taka, którą łatwo będzie można odnaleźć. Teraz jest to mniej istotne niż w dawnych czasach (za sprawą urządzeń nawigacyjnych), ale jednak nadal ważne. Oczywiście zakład, który znajduje się przy drodze głównej, ma trochę wyższe szanse wybicia się. Dobra lokalizacja to jednak również miejsce, na którym nie występuje ogromna ilość warsztatów. Konkurencja motywuje do działania, ale również zabiera część klientów. Ponadto warto zostawić dla klientów trochę miejsca, żeby mieli możliwość do zawrócenia lub po prostu do zostawienia auta.
Odpowiedni model biznesowy
Warto również przemyśleć model biznesowy warsztatu. Naprawa samochodów to jedno, ale równie istotne jest przyciąganie klienta. Niektórzy wykonują wszystkie aspekty mechaniki, inni skupiają najwięcej uwagi na elektryce, a jeszcze inni dużą część energii angażują w diagnostykę. Pozostaje też kwestia czy najważniejsze są dla nas generalne remonty silnika, czy drobne naprawy, które wymagają mniej czasu. Zwykle warto od razu zainwestować w sprzęt wysokiej jakości, ponieważ to prowadzi do długofalowych korzyści. Dobre narzędzia skracają czas pracy, więc prowadzą do korzyści finansowych. Model biznesowy to również zaplanowanie działania przedsiębiorstwa. Być może szybko zajdzie potrzeba rozbudowy warsztatu. Lepiej rozpoczynać prace samemu czy od razu zatrudnić pracownika? Jeśli lepiej skorzystać z pracy innej osoby, to bardziej opłacalne okaże się postawienie na wykwalifikowanego mechanika czy może lepszy okaże się młody asystent (oczywiście pierwsze rozwiązanie wiąże się z większym nakładem na pensję). Najlepiej jeśli wszystkie takie aspekty zostaną przemyślane wcześniej. Oczywiście nie w każdym najdrobniejszym szczególe, bo jednak najważniejsza jest wysoka jakość wykonywanej pracy.
READYauto serwis samochodowy |
Zielonogórska 33 |
71-084 Szczecin |
721 956 919 |
www.readyauto.pl |