Kiedy zmienić opony na zimowe. Każdy samochód powinien spełniać minimalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Jak wspomnieliśmy, mówimy tutaj o wymaganiach minimalnych, czyli o takich, które są bezwzględnym minimum, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Chodzi o to, że osoba, która jedzie pojazdem, jak i również inni uczestnicy ruchu, byli w minimalnym stopniu zabezpieczeni, przed wystąpieniem różnego rodzaju nieprzewidzianych sytuacji, które mogłyby wynikać na przykład z nieprawidłowego funkcjonowania pojazdu.
Zawsze oczywiście jest to weryfikowane na przeglądzie technicznym, który najczęściej musi być wykonywany raz w roku. Jednak zdecydowanie trzeba powiedzieć, że stan techniczny pojazdu, to oczywiście nie wszystko. Jest jeszcze jeden bardzo ważny element, o którym często zapominamy, a który należy wziąć pod uwagę. Jest to odpowiednie ogumienie naszego pojazdu. Szczególnie jest to ważne w miesiącach jesiennych oraz zimowych, kiedy na naszych drogach, jest po prostu ślisko i na pewno bardziej niebezpiecznie, niż latem oraz wiosną.
Przepisy ruchu drogowego a „zimówki”
W pierwszej kolejności musimy sobie powiedzieć, że w Polsce nie ma obowiązku jeżdżenia zimą na oponach zimowych. Może być to nieco zaskakujące, ale w kraju, w którym notujemy jedne z najwyższych opadów śniegu w całej Europie (i pomimo tego, że ostatnie lata są raczej mniej pod tym kątem obfite, to w dalszym ciągu jesteśmy jednym z liderów), nie ma obowiązku jeżdżenia na ogumieniu zimowym zimą. Co więcej, możemy w zasadzie wybrać sobie każde dowolne ogumienie. Czyli na przykład możemy jeździć na całorocznym ogumieniu i tak naprawdę, możemy jeździć na oponach letnich. Nie jest to oczywiście ani mądre, ani bezpieczne, ale przepisy ruchu drogowego są tak określone, że mamy do tego możliwość.
Jest to oczywiście zdecydowanie inna sytuacja niż na przykład w niektórych krajach z nami sąsiadującymi. Mówimy tutaj na przykład o Republice Czeskiej. W Czechach od listopada do marca jest obowiązek jeżdżenia na ogumieniu zimowym. Niezależnie od tego, gdzie mieszkamy i czy aktualnie, występuje lub nie występuje pokrywa śnieżna. Często Polacy zapominają o takim niby prostym elemencie i w Czechach, potrafi ich spotkać nieprzyjemna niespodzianka w postaci mandatu oraz holowania pojazdu do granicy lub do miejsca, w którym będą musieli pospiesznie wymienić opony. W Polsce niestety nie ma sztywnych dat, co do których moglibyśmy się sugerować, od kiedy należałoby jeździć na ogumieniu zimowym i wynika to, chociażby z tego, że po prostu w Polsce jak wspomnieliśmy, nie ma obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych, więc tego typu daty graniczne nie są wyznaczone. Warto więc nieco sprecyzować temat tego, od kiedy należałoby jeździć na oponach zimowych.
Najlepsze usługi samochodowe: diagnostyka zawieszenia szczecin
Kiedy należy jeździć na ogumieniu zimowym?
Opona zimowa ma zdecydowanie lepsze właściwości jezdne zimą, w porównaniu do ogumienia letniego, a nawet w porównaniu do ogumienia całorocznego. Mają wpływ na to oczywiście dwa czynniki. Pierwszym jest skład mieszanki, z których wykonywana jest opona. Drugim jest kwestia tego, jak wygląda i do czego przeznaczony jest bieżnik takiej opony. Kwestia mieszanki, z jakiej jest zbudowana opona to sprawa kluczowa. Opony letnie w niższych temperaturach zachowują się zupełnie inaczej, niż w temperaturach, do których de facto zostały stworzone. Mieszanka staje się twarda w niskiej temperaturze, przez co ona trzyma się gorzej asfaltu. Ma to wpływ na dwie rzeczy. Zachowanie się pojazdu na zakrętach oraz jest to kwestia wydłużenia się znacząco drogi hamowania. Większość ekspertów uważa, że opony powinniśmy zmienić na zimowe wtedy, kiedy temperatura minimalna w ciągu doby utrzymuje się dłużej niż przez dwa dni poniżej 8 stopni Celsjusza. Jest to po pierwsze sygnał, że najprawdopodobniej będzie następowało dalsze ochłodzenie, co tylko sugeruje, że właściwości naszych opon będą się jeszcze pogarszać oraz jest to taka temperatura graniczna. Właśnie od niej właściwości mieszanek letnich zaczynają drastycznie się pogarszać.
Czy warto inwestować w opony całoroczne?
Czasami możemy zainwestować w opony całoroczne, jednak musimy zawsze pamiętać o kilku ważnych sprawach. Po pierwsze opona całoroczna nigdy nie zastąpi opony zimowej i właściwości jezdne zimą, zawsze będą gorsze niż opony stworzonej do takich warunków. Po drugie nie jest prawdą to, że stosując ogumienie całoroczne, zaoszczędzimy pieniądze, a przynajmniej mówimy tutaj o pieniądzach, które wydajemy na opony. Kwestia kosztów jest tutaj po prostu nieco inaczej rozłożona w czasie, ponieważ wtedy kiedy mamy opony letnie oraz zimowe, to zakładając, że musimy wymieniać je w tym samym sezonie, ponosimy dwukrotnie taki koszt. Jednak opony takie zużywają się nieco wolniej niż jeden komplet ogumienia całorocznego, więc sumarycznie opony musimy wymieniać ponad dwukrotnie rzadziej, niż ogumienie całoroczne. Mniej więcej można to porównać do takiej sytuacji, kiedy to kupując komplet opon za 200 zł (całorocznych), musimy go wymieniać na przykład co 2-3 lata, natomiast kupując komplet opon zimowych oraz letnich za 400 zł, będziemy musieli wymieniać je ponad dwa razy rzadziej.
READYauto serwis samochodowy |
Zielonogórska 33 |
71-084 Szczecin |
721 956 919 |
www.readyauto.pl |