Klimatyzacja mieszkań i sklepów jest w dzisiejszych czasach czymś, bez czego nie możemy się obyć, zwłaszcza w tak zwanym “sezonie”, a zatem przede wszystkim latem. Może nie stanowi ona ozdoby wnętrza czy to mieszkania, czy sklepu, ale to nie o wartości aranżacyjne w niej chodzi – jej główne zadanie jest w końcu zgoła odmienne. Pozwala przeżyć lato przy utrzymującym się dobrym samopoczuciu, a w przypadku sklepów – przenieść je na wszystkich odwiedzających je klientów. Czy jednak zarówno w przypadku mieszkań, jak i właśnie sklepów klimatyzacja się sprawdza? Jakie są jej rodzaje, a także z jakimi zaletami i wadami instalacji klimatyzacyjnej będziemy musieli się zmagać po jej wdrożeniu u siebie?
Czy opłaca się brnąć w klimatyzację mieszkań i sklepów?
Zainwestowanie w klimatyzację w naszym mieszkaniu czy sklepie pozwala zapewnić klimatyzowanym pomieszczeniu temperaturę najbardziej odpowiednią do efektywnego funkcjonowania. Gorąc jest w stanie obniżyć nasze samopoczucie, motywację i chęć do robienia czegokolwiek – dzięki instalacji klimatyzacyjnej jesteśmy w stanie tego uniknąć. W pomieszczeniach objętych klimatyzacją śpimy lepiej, co prowadzi do lepszego wysypiania się i większej ilości energii na co dzień. Nowoczesne klimatyzatory dbają o nasze zdrowie również w inny sposób – filtrują przepuszczane przez siebie powietrze, co ma znaczenie w wysoko uprzemysłowionych miastach, w których problem smogu zaczyna być coraz bardziej widoczny. Klimatyzacja mieszkań i sklepów to jednak nie tylko zalety, ale i pewne wady. Główną jest jej koszt – wydatek na samą instalację, zależny od jej rodzaju (patrz niżej) to nie wszystko. Dochodzi do niego bowiem koszt eksploatacji, gdyż cały system działa na bazie energii elektrycznej. Inwestycja w klimatyzację to również obowiązek przeprowadzania jej regularnego czyszczenia, wymiany filtrów i odgrzybiania – nie stosowanie się do tego wiąże się z możliwością wystąpienia schorzeń pokroju kaszlu, kataru, a nawet rozwoju wszelkiego rodzaju alergii. Aby odpowiedzieć na pytanie z tytułu tego podziału należy określić to, czy czujemy się komfortowo latem, gdyż klimatyzacja mieszkań i sklepów jest włączana zazwyczaj o tej porze roku. Jeżeli gorąc bardzo negatywnie wpływa na nasze funkcjonowanie, powinniśmy kupić ją do naszego mieszkania – jeśli z kolei jesteśmy właścicielami sklepu, jest to wręcz nasza powinność, gdyż klienci po prostu tego oczekują.
Który rodzaj klimatyzatora wybrać?
Jeżeli zdecydowaliśmy, że klimatyzacja mieszkań i sklepów jest czymś na co chcemy się zdecydować, musimy wybrać odpowiedni rodzaj klimatyzatora. Nie jest to łatwa sprawa, choć tak naprawdę zależy to przede wszystkim od budżetu, jakim dysponujemy. Możemy zdecydować się na klimatyzatory przenośne, albo montowane na stałe – w pełni zautomatyzowane, albo działające ręcznie. Nie ulega wątpliwości, że urządzenia droższe będą jednocześnie bogatsze w funkcjonalności. Najprostsze, a zarazem najtańsze klimatyzatory działają w prosty sposób – zmniejszają temperaturę powietrza, przy okazji obniżając jego wilgotność i wysuszając je. Tanie modele trzeba ustawiać samodzielnie, przy czym do momentu zmiany przez nas będzie przez nie utrzymywana jedna i stała temperatura. Te droższe posiadają rozwiązania pozwalające regulować wilgotność względną powietrza, a także oczyszczać je za sprawą wbudowanych filtrów. Same dopasowują temperaturę powietrza do tej panującej na zewnątrz, starając się zawsze zachowywać różnicę sześciu stopni, uważaną za najbardziej optymalną. Jeżeli chodzi o samą budowę klimatyzatora, ta może stanowić jedną całość, albo też być podzielona. W tym pierwszym przypadku klimatyzacja mieszkań i sklepów jest przeprowadzana za pośrednictwem jednego dużego urządzenia znajdującego się wewnątrz klimatyzowanego budynku. Opcja “split” (podzielona) zakłada podzielenie urządzenia na dwa podzespoły – jeden z nich (ten pracujący głośniej) trafia na zewnątrz, odprowadzając ciepło poza budynek. Drugi z kolei znajduje się we wnętrzu mieszkania, ochładzając je. W tym przypadku obie części są podzielone specjalnymi rurkami i w obrębie ich długości można dowolnie je przemieszczać. Jest to jednak rozwiązanie wyłącznie dla pomieszczeń z balkonem lub tarasem. Lepsze klimatyzatory nie tylko chłodzą, ale potrafią też docieplać – dzięki nim można więc przetrwać tak zwany okres przejściowy, w którym ani nie jest bardzo zimno, ani też ciepło. Bez włączania właściwego systemu grzewczego.
Podsumowanie
Klimatyzacja mieszkań i sklepów już dawno przestała być czymś luksusowym, rzadko spotykanym i kojarzonym z przepychem. Dziś jest nieodzowną częścią wielu – nawet mniejszych – sklepów, a coraz częściej przenosi się do domów. Nic dziwnego – w końcu efekty globalnego ocieplenia z roku na rok są widoczne coraz bardziej, a przetrwanie lata przy dobrym samopoczuciu i dużej motywacji do działania bez klimatyzacji może graniczyć z cudem. Choć same instalacje klimatyzacyjne to nie tylko zalety, ale i wiele wad i obowiązków, zdecydowanie warto zastanowić się nad ich wdrożeniem. Niezależnie od tego, czy prowadzimy sklep czy też jesteśmy właścicielami mieszkania.